winter wonderland


just nu är jag i österrike och åker slalom hela dagarna. efter en hel dags skidåkning är jag lite trött (otränad som man är, hehe).
i alla fall så har jag det bra här i wagrain! det snöar utanför (wehoo) och imorgon bitti väntar mer skidåkning i en nypistad backe, härligt. 
 
kramis från österrike

du var aprilhimlen

igår kom jag hem efter mitt julfirandet i huvudstaden och imorgon åker jag till österrike för att åka slalom en hel vecka! därav kommer uppdateringen tyvärr ligga nere lite dagarna framöver. jag hoppas att ni som kikar in här haft en fin jul! 
 
denna fina jordgloben fick jag i julklapp och den pryder nu mitt rum alldeles perfekt! den har en lampa inuti och när man tänder den får den dessa granna färger (på bilderna ovan!), men likaså kan man ha en släckt och globen är minst lika fin då! 
 
pussar

dopparedan!

efter en lång väntan är julafton, dopparedan äntligen här! trots avsaknaden av snö, känns det jättemysigt och julpeppen är på topp! under dagen ska de sista julbetyren fixas och sedan blir det julbord, vår käre vän kalle anka och tomten hälsar också på. 
 
granen är ju bara himla fin, eller vad säger ni? ska snart gå ner och ta lite fler bilder på julgranen. bilder från hela julfirandet kommer dyka upp på bloggen snart! 
 
~ från mig till er alla, en riktigt god jul! tusen julaftonskramar 

stanna så länge

idag fick jag mina första julklappar detta året (bortsett från adventspresenter då!) och de fick jag av min bästa vän vilma♥ ikväll ska jag packa lite grejer och förebereda inför imorgon eftersom jag ska åka iväg till huvudstaden imorgon för att fira jul där. 
 
min fina klappar, så nyfiken på vad det är - men det får vänta tills julafton, så pepp!!
 
dagens klädval, idag kände jag minst sagt för lite färg, hihi. strumpbyxorna och den olivgröna tröjan är båda från h&m, klänningen under är från veromoda och min krage som sagt virkad av mormor. vad tycker ni om min outfit?

några bilder

här kommer några bilder på mina adventspresenter denna söndag, den fjärde advent! nu är det verkligen snart jul, åh. nu ska jag iväg och hälsa på farmor och sedan ska jag träffa mina finaste vänner <3. 






julkram

tjugoförste december

idag vankas det en andra omgång av julbak! idag blir det många fler lussebullar, en massa knäck, en del fransk choklad-kola, rischoklad (nomnom) och såklart ischoklad!! det kommer bli himla mysigt att baka alla dessa godingar. 
 
fransk choklad-kola och knäck ser ni på bilderna ovan! 
ph: ica.se. 
 
tänkte dela med mig av receptet på den goda ischokladen jag ska göra, då jag inte kan äta knäck eller kola detta året pga min räls (så himla tråkigt..) men iaf jag får nöja mig med ischoklad och rischoklad detta året. här har ni ett recept: 
 
ingredienser: (ca 60 st)
200 g kokosfett
250 g mörk choklad
små aluminiumfolieformar
 
gör såhär: 
1. Smält kokosfettet i en kastrull. Hacka chokladen grovt och lägg ner i kokosfettet, rör kraftigt tills chokladen är smält.
2. Häll upp smeten i formarna med hjälp av en tillbringare. Låt dem stå kallt tills de stelnat.
 
pussen
 

17.12.13 - raseringens dag

att allt kan raseras så snabbt. på bara tre sekunder kan hela ens värld förändras, aldrig någonsin bli sig lik igen. chocken tar till, man kan inte förstå, man vill inte förstå, det går bara inte för det är så fel och så ofattbart och så hemskt. man går i dagar och försöker att förstå, man går i dagar och väntar på att få ett meddelande, se en uppdatering eller vad som - bara ett livstecken på att det där hemska inte var sant, på att det bara var en hemsk mardröm som alla nu vaknat upp från. men tillslut blir dagarna fler och fler, hoppet rinner ut, det kommer inget meddelande, för allt har raserats, personen har försvunnit och finns inte längre på denna jord. 
 
alla lämnades kvar, med frågetecken, sorg och smärta. ingen ville att du skulle lämna oss, alla ville ha dig kvar, det fanns så många som brydde sig, så många som var viliga att hjälpa dig, men ibland blir det fel, just i det ögonblicket orkade du inte mer. och fast det gör så himla ont för oss som är kvar, hoppas vi att du är där du vill vara nu. att du har hittat frid, att du slipper lida eller känna smärta. för det är just vad du är värd. du är vår ängel nu och vi kommer aldrig att glömma dig. 
 
♥ 
 
rip. 

äntligen jullov

trudelutt! idag fick jag ett mycket efterlängtat jullov, dock har jag inte riktigt hunnit förstå det än, men men det kommer. skolavslutningen var väldigt fin och sedan fick man mumsig julgröt också som grädde på mosen! 
iaf så kommer detta jullovet bli ganska hektiskt, ska hinna både att fira jul i huvudstaden med mina fina kusiner för att sedan åka skidor i österrike, mycket men ändå mys! 
 
stämningsbilder skadar ju aldrig! har föressten fallit för en superduperfin jullåt detta året, lyssnar så mycket på fairytail of new york - the pogues. så himla mysig är den, klicka hääär för att lyssna på godingen. 
 
 
ovan ser ni min julavslutningsklädsel, inget speciellt då delar av världen just nu känns ganska färglös och tråkig. dock hoppas jag att regnet snart försvinner och solen börjar skina på oss alla igen.. <3. 

för du var solskenet och jag var ensam

 vila i frid. 

tre timmars håla!!

hellu! idag är det tisdag och jag har bara två lektioner idag (weehoo!) just nu har jag en superlååång håla som jag spenderar med att plugga, läsa bloggar, surfa med mera. snart blir det en tidig lunch och sedan är det dags för fysik! tänkte visa er vad jag har på mig idag, som ni ser på bilden; 

kjol: h&m / glittertröja: secondhand / kofta: lager 157 / krage: virkad av min fina mormor!

ur min instagramfeed

insför mig är instagram nästan som min lilla dagbok i bilder, de allra flesta dagarna uppdaterar jag med någon bild och kan väl erkänna att jag så smått är beroende av insta. jag älskar att följa en massa inpsirerande personer med kreativa bilder och eller klädval, det lyser lite upp min vardag faktiskt. så därför tänkte jag att ni skulle få en liten inblick i mina senaste uppdateringar på instagram, så här har ni: 
 
när jag skulle till tandläkaren för att spänna rälsen min, var jag så himla möjd med mina julmönstrade strumpbyxor, röda kjolen och mina dr. martens. en annan dag när jag var på väg hem från skolan var det mörkt och fina ljusslingor var tända längs lilla fiskaregatan, supermysigt!
 
när december hade kommit och jag hade en sovmorgon en fredag, passade jag på att göra mig lite gröt, se på årets mysiga julkalender och äta en lussekatt och en pepparkaka till frukost (hihi, så gott!) en annan dag gjorde jag mig kalasfin för att gå på just kalas och min kattklänning fick stå för kalasklädslen. tyckte också det där med att klona mig var himlas coolt också (eller?) 
 
den klassiska ego-bilden inne på skol-toaletten, dock älskar jag spykens toaletter: tankar, åsikter nerklottrade på väggarna osv och på bilden ser ni också mitt fina mobilskal som jag fyndat på monki. en annan söndag var det dags för julbak, några riktigt goda lussekatter/bullar/bokstäver/osv blev det! mums. 
 
vill ni följa mig på instagram heter jag @emmaabroberg där! pussen. 

dagens julmarknad

som jag berättade imorse var jag idag iväg på en mysig julmarknad med min familj. har varit iväg och tränat (siminig) och hunnit äta lite middag precis, så därav har inlägget dröjt lite! idag var det iaf supermysigt, fast väldigt kallt (hade fått för mig att det var inomhus, men det var mestadels ute D:) så ja, jag frös en del i mina strumpbyxor och min kjol (men vad gör man inte för en julmarknad?!) 
 
det var väldigt fint där vi var, någonstans utanför sjöbo i skåne. som ni ser på bilden var det lite dimmigt och fast den enorma avsaknaden av snö var det väldigt vackert där. 
 
en superfin skylt som visade vägen till marknadens alla bestyr. det var tre stycken lador, där man kunde gå in och kolla bland olika utställare - man kunde provsmaka (mums), titta och se på alla fina julsaker!
 
såhär såg det ut därinne, en hel massa folk men ack så mysigt ändå. det var utställare med allt från ostar, korv, textiler, grane, fisk och mycket mycket mer! allt var väldigt fint och smakprovningen utnyttjade jag väl! 
 
några fina nålkuddar (om jag inte minns fel), tyckte de hängde där så himlans fint! 
 
och dessa var ju inte bara lite fina!! det fanns en massa kreationer av grane till och med hela julbockar av granris och mycket mer, så himla fint och det luktar ju ljuvligt också! 
 
ha en mysig kväll 

jag vill ha mer jul

trudelutt! jag har precis ätit en mumsig frukost med julte och lussekatter (nyttigt, ja!?!). idag ska jag iaf iväg på en julmarknad i skåne, det ska bli supermyigt att gå omkring bland alla utställare, höra stämingsfull musik och äta mycket lussekatter och pepparkakor! min kamera (älskningen) kommer såklart att hänga med så jag uppdaterar med lite bilder senare idag!
 
sålänge bjuder jag på ett stämnignsfullt foto från förra årets gran! nu ska jag fortsätta lyssna på julmusik och se lite på julkalendern, sedan blir det att göra mig i ordning för dagens äventyr, hihi! 
 
pussar

en fin lucia och en fin kväll

hej på er! tänkte visa några bilder från de senaste dagarna, dock mestadels idag då idag varit den enda dagen utan floder av läxor, tyvärr! :( men nu är det snart lov och jag längtar sååå!
 
ikväll har jag haft filmmys med två fina vänner, vi såg en bra film och pratade. och det bjöds på choklad-glögg och annat gott!
 
 
idag var det ju då lucia och jag såg ett superfint luciatåg med underbara sånger imorse! ovan har ni en fin bild på de som lussade på min skola. efter det fick vi lussefika (varm choklad och lussebullar), så mys!
 
kramis 
 

en onsdag, såhär i december

onsdagen den 11:e december, snart är det lucia och jag längtar så efter att se ett fint luciatåg och för att ha en ursäkt att äta extra många lussekatter (världens godaste alltså). på fredagen, den trettonde (otur?!) ska jag skriva ett fysik-prov och se spykens luciatåg - känner på mig att det kommer va riktigt fint! tänkte visa lite bilder från julbaket, ett klädval och lite andra stämningsbilder för nu är det ju snart lov och jul. 
 
häromdagen snöade det ju, som sagt - men tyvärr är marken lika svart som asfalt och helt utan snö just nu. kallt är det inte heller, inte ens under 0 ° känns lite tråkigt vill så gärna ha snö till jul, men oavsett kommer jag få en del eftersom vi ska fira jul i huvudstaden (där brukar det ju vara snö) och sedan ska jag på skidsemester, åh längtar!! 
 
lussekatter/bullar <33333 det godaste jag vet, verkligen så himla himla himla himla himla gott. kolla liksom på bilden, vill bara äta upp alla. nybakta lussekatter är ju också det bästa som finns! tror jag ska hinna med att baka en sats till innan lucia. 
 
pepparkaksbak! det är ju också så himla gott, även fast lussekatterna är mina favoriter. älskar formerna på denna bilden, de ser ut riktigt fina ut. ska nog ta mig en pepparkaka ikväll, nomnom. 
 
1) vi ignorerar min fula min. 
2) detta är dagens klädval, ganska enkelt men tycker ändå det är ett fint klädval för en onsdag som denna. 
 
massa kramar

min adventspresent

som jag berättade igår fick jag ju en jättefin adventspresent och jag skulle ju visa vad jag fick såhär kommer det! jag fick då en ljusslinga som jag velat ha jättelänge (typ över ett år) så jag blev så glad hihi.
 
såhär ser den då ut och det är supermysigt att ligga i sängen, i ett mörkt rum och kolla upp på ljusen, precis skinande stjärnor, älskar verkligen mysfaktorn med den. känner att jag kommer använda denna väldigt flitigt!
 
ikväll ska jag mestadels ta det lugnt för att imorgon är det (äntligen) np dags och känner att jag inte vill stressa upp mig för mycket (vilket jag redan gjort lite), iaf så håller jag alla tummar och tår och hoppas hoppas att det kommer gå bra! 
 
decemberkramar 

åttonde december, andra advent

alltså jag kan knappt fatta att det redan är andra advent, det har redan gått hälften och är bara någon ynka vecka kvar till jul och jullov, längtar såhääär mycket. idag har jag pluggat det sista inför mitt nationella i matte 1c, som jag ska ha på prov på tisdag.. och sedan har en del fysik också hunnits med. dessutom har jag hunnit ha adventsmys med familjen (en liten tradition som vi har) och sen så har jag bakat rischoklad! (mycket produktiv dag för att vara en söndag!) 
 
När andra ljuset brinner
är snart lucia här
hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär
 
vi har en sådann mysig tradition, att varje söndag, varje advent på kvällen innan middagen, brukar vi dricka glögg och ha allmänt adventsmys, då får också jag och min lillebror våra adventspresenter (så mys!) och allmänt pratar vi lite och dricker supergod glögg (har en extra god glögg detta året! ska nog skriva ett inlägg om den). iaf, det gjorde vi som sagt idag och jag fick en superduperfin adventspresent är så glad..! tack mami & papi ♥ vad jag fick.. det får ni se imorgon, hihi!
 
nattkramar. 

såhär fint

precis såhär fint var det utanför mitt fönster igår, det hade snöat en massa och gräsmattan var full av nysnö och solen sken så att det gnistrade sådär superfint. knäppte av några bilder och här har ni en av de:
 
det enda som är supersynd är att det nu, dagen efter, ösregnar och förmodligen kommer all snö vara borta innan dagen tar slut, så himlans synd! men aja, det är bara att vänta, längta och hoppas att ny snö kommer snaaart! kramen
 

vecka fyrtionio

som utlovat skulle jag skriva en liten veckosummering och jag har antecknat små tankar, saker jag uppmärksammat och annat fint under veckan som jag tänkte dela med mig av. 
 
måndag: idag när jag vaknade ville jag bara stänga ögonen och somna om igen. idag när jag gick till bussen rensade minusgraderna luften och kölden bet i mina kinder, det var mörkt och kallt och jag ville bara stänga ögonen och sova igen. idag när jag gick till skolan var himmelen alldeles gul-orange-rosa och jag ville inte längre stänga mina ögon för det var så himla fint. 
 
en dag: jag blir så glad när jag går längs Lunds gator och all fin adventsbelysning är uppe, ljusslingor som hänger mellan husen, adventsljustakar, julgranar med en massa granna ljus och alla fina stjärnor som lyser överallt, det känns bara så himla bra, så himla fint & så himlans mycket jul och då kan man inte låta bli att bli pepp på julen. 
 
x: igår när min första lektion skulle börja ville jag mest gå hem igen, jag kände inte alls för att höra mer om atomer eller om elektronegativitet, jag ville bara ner under mitt (nya) fluffiga täcke och sova. efter lunchen hade jag en fin stund (iaf enligt mig) med mina nya klasskompisar, plötsligt kändes det faktiskt mycket mycket bra. sedan räknade jag x antal tal och det kändes faktiskt bra, jobbigt men ack så nödvändigt. 
 
onsdag: en, två, tre, fyra lussekatter. det är så många jag har ätit denna veckan. vet inget som är godare än nybakta lussekatter (helst med strösocker på), dessa gul-oranga fina bullar lyser upp mina eftermiddagar och hjälper mig med mitt matteplugg, tack lussekatterna, tack för att ni finns. 
 
& det var min vecka, 
 
xx
 

första december

idag är det ju den första december och den första advent, hur mysigt är inte det? jag är så pepp på jul och alla dess bestyr!! igår träffade jag ett härligt gäng och vi hade en supertrevlig kväll. idag vankas det julbak (!!!) och lite matte-plugg - tyvärr ett måste.. vi ska baka lussekatter, göra julgodis och kanske baka lite pepparkakor också, vi får la se! 
 
när första ljuset brinner står julens dörr på glänt.
 
julklädd till dagens ära, kjol från h&m och strumpbyxorna är från lindex.
 
 
lite ingredienser som kommer användas under dagen!
 
ha en mysig första advent alla fina! 

► S U P E R N O V A