muminkoppar!

för ett tag sedan skaffade jag två stycken superfina och bra mumin-koppar! jag är så nöjd med de och tänkte därför ta och visa er dessa sötingar. ni har redan sett båda på diverse bilder här på bloggen, men de är så fina att de förtjänar ett eget inlägg också!
 
här har vi de två skönheterna, den rosa har ett jättefint motiv, älskar det så. och den blåa, en liten fixarmumin, så himla gullig är den! jag är supernöjd med båda dessa och numera dricker jag alltid varma drycker ur dessa.
 
och såhär ser den ut på andra sidan, runt hela koppen finns det flera olika motiv som sitter ihop, det ser så himla fint ut. älskar denna rosa färgen, ljus, vårig och gullig med tanke på två kramandes mumin!
 
fixarmumin, om man snurrar på den ser man en liten mumin som håller på att spika (har tyvärr inte bild på det), men det är också ett jättefint motiv. dessa två kopparna köpte jag på en iittala outlet i stockholm och fick de därför lite billgare, bra fynd alltså!
 
visst är de söta?

om snö, färger och nya plagg.

ekvationssystem, några koppar te, apelsinhalvor, mackor med ost och skinka, räta linjens ekvation, pennor i glitter, rött, rosa och svart, suddi, hörlurar, musik, substansmängder, instagram, räkna. lite så, ja precis så har min eftermiddag varit. just nu har jag jättemycket plugg och allt måste göras på en och samma gång. men med mat, musik och lite instagram-pasuer ska det nog gå!
här har ni några vykort från de senaste dagarna:
 
tulpaner, dessa fina lyser upp mina dagar något enormt, framförallt när man känner sig trött och vissen inombords så får det en att blomma lite, bara tanken, doften och synen på tulpanerna. 
 
svängde förbi h&m igår och fyndade denna utomordentligt söta kjolen! den kommer passa perfekt till våren och sommaren som väntar (snälla vår, kom snart!!). den blir din för hundrafyrtionio riksdaler.
 
snön har kommit till skåne och vi är nu ett landskap täckt av snö (nästan i alla fall). utanför fönstret har det nu snöat nästan konstant i flera dagar och jag känner bara: snö är väldigt fint och mysigt MEN inte nu!? nu vill jag bara ha vår, varmare och ljusare tider, inte kall kyla vind och snöfall, nej tack alltså.
 
ma' beautiful skirt. vad händer ens på denna bilden!? (detta var ett tappert försök att snurra runt lite elegant och lite snyggt sådär), men slutade i: en suddig och mörk bild, inte alls så coolt som jag ville ha det ju..
 
kramis

min kamera

jag har fått in en hel massa frågor om vad för kamera jag fotograferar med, hur behandlar mina bilder och tips hur man kan ta bättre fotografier, tänkte därför svara på allt såhär kommer ett litet svar på tal och info inlägg om min ständiga följeslagare, min kamera.
 
vad för kamera fotograferar du med och vilka objektiv har du? 
jag fotograferar med en canon eos 550d. jag tycker själv att min kamera är superdupermegabra, då man kan antingen ställa in alla funktioner själv eller de dagarna man är lite mer lat kan man använda automatik-lägena.
jag har i nuläget två stycken objektiv. jag har ett kit-objektiv (alltså det jag fick till när jag köpte min kamera), det är ett 18-55 mm och är halvbra enligt mig, dålig ljusinsläppning är den största nackdelen. sedan har jag också ett 50mm f/1.8, som ni ser på bilden ovan, detta objektiv har mycket bättre ljusinsläppning och har en stor och mysig bländare! 
 
hur behandlar du dina bilder? 
jag redigerar mina bilder i photshop cs6. där brukar jag för det mesta ljusa upp de, lägga till lite konstrat och andra filter som jag tycker passar bra, jag skulle kunna göra ett litet inlägg om mer hur jag redigerar om det finns intresse. när det gäller mobil-bilder jag lägger upp redigerar jag de i vsco cam (favoritappen).
 
några tips för att fotografera bättre? 
det finns egentligen inga genvägar här förutom att övaövaövaöva! kolla gärna på andra fotografers bilder och inspireras och reflektera över vad det är som gör bilden så bra. andra tips jag har är att fotografera när du känner att du är riktigt kreativ och bara släpp loss, det kan knappast bli fel!
 
 

det här med goda dofter

goda dofter i alla dess former är bland det bästa jag vet, doftljus, parfymer, krämer, rökelser - alla möjliga sorter. nedan (på bilderna) ser ni en av mina favorit parfymer, eller dofter just nu. egentligen är jag lite emot victoria secret för att det är så himla hajpat och för att alla har det, men inte ens jag kan neka att de doftar ljuvligt!
 
och denna, hello darling är inget undantag. hej älskning säger jag till denna, för det är just vad den är, min nya lilla älskningsdoft. ett stort pluss är ju också att färgerna på förpackningen är så våriga och fina!
 
då jag är väldigt (extremt) dålig på att beskriva hur någonting luktar så låter jag misten sköta det jobbet. "white nectarine & peony" står det på den. jag älskar som sagt denna doften, den är väldigt fräsch och god, vårig och blommig (precis sånt man vill ha när våren nalkas liksom), men måste jag ge denna ett minuspoäng för att doften håller sig inte mer än en halvtimme.
 
men kort och gott, en god doft som inte håller så jättelänge - fyra av fem stjärnfall!

gamla nyheter

häromdagen när jag var ute och surfade lite i cyberrymden, då trillade jag in på en supermysig och härlig hemsida. ni kanske redan hört talas om den, men jag kunde inte låta bli att skriva ett inlägg om den ändå! hemsidan heter då gamlanyheter och där kan man finna hundratals mini-intervjuer och bilder på den äldre delen av vår befolkning. det är finurliga, intressanta frågor och vad de äldre svarar är den roligaste läsningen.
 
Detta är Anna-Greta, 93 år gammal, vad hon önskar mest är:
"Att jag hade en väninna. En väninna som jag kunde bjuda hem till mig och ta ett glas vin med." 
Och till vänster har vi Holger, 85 år gammal och han kommenterar det hela såhär: "Wow. Jag ska ut i massmedia!"
 
Här har vi Britta, 86 år gammal, om hon var tvungen att tautera sig skulle hon:
"Då skulle jag tatuera in mina barns namn på varsin underarm. Jag har två barn." 
Till vänster har vi Rune, 96 år gammal, hans föväntningar på 2014 är: "Att jag ska fortsätta leva."
 
alltså ni ser. detta är bara ett litet urval av alla intervjuer som finns där, en så himla mysig hemsida. den är så fin men samtidigt lite sorglig. har rullat upp och ner hela sidans arkiv och håller tummar och tår för att de snart ska uppdatera igen! 
klicka här för att komma till sidan. bild/citat: lånat från gamlanyheter.se. 


morgonbestyr

denna söndagen hostar jag tills mina ögon rinner, lever på värktabletter och ligger för det mesta utslagen i min säng, hatar verkligen att vara sjuk. men inte hindrade dagens förhållandevis dåliga hälsa mig från att äta en mycket god frukost, en frukost på sängen får man ju unna sig i dessa sjuke-tider!
 
dagens frukost bestod av naturell yoghurt med paulúns granola (hallon och kakao), en leverpastej och gurkmacka och ett löskokt mumigt ägg. och ja, en (eller 13423546) koppar te har jag också druckit. 
 
frukost på sängen är något alldeles speciellt. hoppas att ni mår bättre än jag och att er söndag blir fin, kramkram. <3
 

om tulpaner, födelsedagsfirande och lördagen.

igår fyllde pappa år och det firade vi med extra god middag (oxfilé, potatisgratäng och vinsås). det var jättemysigt och supergott!! denna morgonen har jag mest segat som de flesta helgmorgonar, jag tog ett långt bad och läste lite tidningar och nu äter jag apelsin och lyssnar på lite musik. 
 
 
häromdagen köpte vi hem lite fina tulpaner att pryda vårt kök med i detta ständiga vintermörker, även fast det går mot ljusare tider så är fortfarande det mörkt en stor del av dygnet ju..!
 
 
såhär fina var tulpanerna när de hade slått ut, personligen tycker jag de är finare innan de slagit ut, men i vilket fall som är tulpaner en så himla fin blomma.
 
och lite mer tulpaner, hihi. idag ska vi måla om på mitt rum, fixa lite och sedan måste jag ha en och annan pratstund med matteboken..!
 
vad tycker ni om tulpaner?? 

blundar tills jag skymtar lyckan

denna videon är så himla mycket perfektion, helt fantastik och två favoriter i samma låt gör den oslagbar. och kolla bara på håkan och veronica, de är så himla himla fin båda två. denna låten ger en garanterat rysningar!!
 
 
vad tycker ni om musikvideron?

några detaljer från mitt krypin

denna mörka onsdagen tänder jag ett extra ljus i mitt rum, myser ner mig under min bästa filt och med en kopp te i handen läser jag en och annan rad ur 1984. jag doftar på mitt vaniljdoftljus som luktar så gudomligt och skriver några rader av förvirrade, snurrande tankar i min svarta anteckningsbok. och sedan visar jag er några detaljer från mitt krypin, som nu mera har höjt sin mysfaktor enormt!!
 
min allra finaste jordglob, är så himla nöjd med den och nästan alltid står denna skönheten tänd. 
 
ett litet tumblr:igt (haha) collage som jag satt upp på min vägg, detta är bara ett litet dock. har två andra också, ett med håkanbilder och ett annat med lite slumpvalda bilder, visar de två andra för er snart
 

mina fyra nya och väldans fina iittala ljuslyktor! bilden är lite suddig på grund av den stora bländaren men de är i färgerna laxrosa, vit, skogsgrön och klarblå, himla fina. 
 
mitt fina nya påslakan som jag nu för det mesta alltid vill ha i min säng, så mjukt och fint är det.
 
en dekorbild till på jordgloben min, känner så för att resa när jag tittar på den. ser en massa plaster och länder som jag vill besöka och vill då bara ut och upptäcka världen!
 
puss

fröken frimans krig

många av er har säkert hört talas om en av svts senaste miniserie om kvinnokampen under det tidiga 1900-talet. självklart pratar jag om serien fröken frimans krig som ni nog kunde lista ut från rubriken hehe. i alla fall så har jag nu också sett den och åh vad bra den var!! serien är byggd på en verklig händelse vilket ger den ännu ett lyft. scenerna, konflikterna, kläderna, musiken, de pittoreska byggnaderna och mycket mer gör denna serie till en riktig goding och dessutom ger den oss en tankeställare, vilket alltid är postivit!
 
Handlingen kretsar kring Svenska Hem, ett livsmedelskooperativ som startades uteslutande av och för kvinnor. Det gjordes med brinnande passion och i ilsken protest – mot manssamhället och mot det utbredda fusket och snusket i livsmedelsbranschen. (svt.se).
 
de fina pittoreska gatorna, 
 
de vackra utsikterna
 
och de fina byggnaderna som man kan se i serien. 
 
här har ni huvudpersonen i serien, hon heter Dagmar och kämpar hårt för kvinnornas rätt i samhället, inspirerande att se! 
 
har ni sett fröken frimans krig och isåfall, vad tyckte du? 
 

så många broar jag bränt

denna måndagen blåser det så himla mycket att jag nästan föll omkull i mitt snubblande till bussen.
denna måndagen strömmar "gårdakvarnar och skit" och "13 (thirteen)" i mina hörlurar.
denna måndagen läser jag några stycken ur min fysik bok.
denna måndagen dricker jag te och äter apelsin.
denna måndagen myser jag till en bra film.
denna måndagen går jag klädd så här:
 
myströja från h&m, älskar verkligen mönstret och himla mysig är den också. dagen till ära eller snarare på grund av det fruktansvärda vädret (vinden och kylan) hade jag på mig ett par jeans/leggings/ellernåt istället för min annars favorit med kjol, byxorna är iaf från pieces!! (obs vet ej vad som hänt med bilden det är ett sträck i mitten) 
 
och en glad emma innan hon gett sig ut i det hemska vädret och innan hon visste att bussen skulle vara trettio minuter sen, trettio minuters frysande för att bussarna inte kan komma i tid, nej sånt gillar vi inte!!
 
och en närmre bild på min tröjas mönster, älskar det! nu ska jag se på någon film tror jag och sedan är det sopp-dags en kylig dag som denna. hoppas er måndag varit fin trots faktumet att det är just, måndag. 

tack för tårarna på kinderna

igår såg jag p3guld-galan och vart så himla glad när finaste håkan vann två priser. han förtjänar verkligen de båda och är nu om inte ännu mera pepp på att se honom i juni, 139 dagar kvaaar!! en finare och bättre man får man leta efter alltså. igår hade vi också gäster här hemma och såhär såg jag ut:
 
senapsgula strumpbyxor från h&m, svarta favorit kjolen likaså från h&m, min glittertröja (secondhand) som jag fullkomligt ääälskar, en fin virkad krage samt min älskade daniel wellington klocka som ni kan skymta på min runt min handled.
 
och här har ni en selfie, tycker om denna bilden då mitt hår ser ut att vara jättelångt, fint och fullt med volym (typ motsatsen till vad det är i verkligheten, men men). jag hade iallafall en fin kväll med god mat, många parti kortspel och en del guldgalan tittande och lyckorus hihi. 
 
åh världens finaste alltså. (bildcred; gp.se) tänkte att detta inlägget blev lite väl för mycket ego så här har ni en jättefin bild på håkan från igår. tyckte motiveringen var himla fin: "Håkan är popguden och när han uppträder ger han hela sitt hjärta till publiken. Tack Håkan, tack för tårarna på kinderna och stjärnorna på himlarna." och vad håkan sa när han fick priset:
"Utan er är man en blind människa vars hund har sprungit bort." så fint alltihopa. <3
 
kramis
 

alla goda ting är tre

i brist på annat har jag idag under förmiddagen följt med min familj och storhandlat på ica maxi (yeeey!). jag passade då på att köpa hem lite goda men ändå nyttiga ting som jag kan behöva i min kamp mot sötsakerna... först så handlade jag hem en massa olika frukter, allt från äpplen till passionsfrukt till russin till blodapelsiner, mums. jag tänkte visa er tre goda ting (haha) som jag köpte hem:
 
1. jag köpte hem lite nya te-sorter då det ekat tomt på tepåsarna här hemma ett tag nu. mina favorit-tepåsar kommer från lipton och här har ni en favvis. vanilj te, bara namnet låter utsökt! jag har då smakat detta innan och älskar det verkligen, tipstipstips!
 
& en dekorationsbild såklart, ser så himla gott ut!!
 
2. då jag bestämt mig för att undvika socker så mycket som det bara går så har jag inte ätit choklad, godis eller dylikt de senaste två veckorna. idag hittade jag däremot ett choklad, från marabou med 70 % kakao med smaken coca mint som jag tilllät mig att köpa! det finns nästan inget socker i detta chokladen, endast 3 % om jag minns rätt och så lite som tre procent är enligt mig näääästan obefintligt så ja, ska mumsa på detta senare.
 
 3. en till te-sort, denna har jag dock inte smakat innan men har hört av många att den ska vara mycket god och då jag inte kan äta blåbärsmuffins just nu, får jag väl dricka det istället! och nepp, det finns inget socker i detta teet, så himla bra!!
 
& en andra dekorationsbild, är så himla sugen på att prova detta nu så ska springa iväg till köket och göra mig en kopp te nu..! 
 
har ni testat detta chokladet eller teerna? 

fånga ögonblicket

jag tror att det är ganska viktigt att försöka leva i nuet så mycket som möjligt. visst är det okej att längta och minnas men huvudsakligen tror jag att man mår bäst av att leva i nuet. fånga ögonblicket, njuta av de små fina sakerna som man inte i vanliga fall tänker på, men som sker under ens vardag. ofta tar vi mycket för givet vilket gör att man inte uppskattar saker lika mycket. men om man bara tänker på att stanna upp ibland och njuta av, uppmärksamma det ögonblicket man befinner sig i som ofta kan vara ganska fint. om vi tar till exempel just nu, förmodligen läser du denna texten och antingen håller du med, lär dig något av den eller så har du en helt annan åsikt - oavsett är det okej och en stund att uppskatta. lär du dig något av dessa textrader jag skrivit, kan jag hoppas att du imorgon kommer uppmärksamma fina stunder och kanske i längden må bättre av det? om vi tar mitt exempel, just nu sitter jag och skriver ut mina tankar, ut på cybernätet tillgängligt för er att läsa, samtidigt som jag lyssnar på peppande musik och en mysig kväll väntar mig - jag tar därför vara på detta ögonblicket alldeles extra och kan inte låta bli att le över hur fin denna stunden ändå är. 
 
så glöm inte det,
ta vara på varje ögonblick, se det fina och det positiva i allt du gör för du vet inte när det tar slut. 
 

en liten tidsresa genom bilder

jag tänkte att jag skulle visa lite mer regelbundna instagram-veckor här på bloggen. tycker att det är himla roligt att sammanfatta och minnas veckorna som gått. det enda problemet är att jag nu har en massa gamla instagram veckor som jag också vill dela med mig av, så om det är okej får ni leva med lite äldre bilder framöver? okidoki här har ni: 
 
vid denna tiden hade den första snön precis kommit, den hade lagt sig och om jag inte minns helt fel så var allt borta dagen därpå, så himla synd. då ville jag bara ha snö och jul men vädergudarna ville inte som jag... och sen en selfie med något litet fint filter och någon röd fläck som gjorde det hela snyggare (eller?)
 
ett jättejättefint citat, som har kommit och blivit ett av mina favoriter. hoppas verkligen ni kan läsa det på bilden för det är så fruktansvärt vackert. (annars kommer ni nog att kunna läsa om det i något senare inlägg). den andra bilden är på en jättefin solnedgång, från när jag var i england, på språkresa, himla fin solnedgång och så underbar resa också.
 
den första bilden är från fjärde advent då jag fick ett par senapsgula strumpbyxor (ser ut att vara annan färg pga mitt filter, men men), ett opi nagellack som var glittrigt, rött och alldeles juligt samt den fina skrivboken ni ser på bilden, nu är boken fylld av klotter och tankar, dikter och sångtexter. och sedan en vacker adventsstjärna från julaftonskväll, mysfaktorn alltså!
 
på instagram heter jag @emmaabroberg om någon av er vill följa mig.
 
gillar ni när jag gör sådanna här instagramsummeringar? 
       

kvällsbestyr en tisdag

min tisdag består av att bära min finaste krage, lyssna på för en lång lång tid på repeat, dricka te på ett mysigt café, samtala i timmar med en fin vän, ta en sen buss hem, tända ljus, ta en varm dusch, kolla en och annan stund på glee, blogga och kvällsfika, såklart.
 
denna tisdagskväll dricker jag en kopp hemmagjord varmchoklad! här har ni mitt recept:
1. värm lite mjölk i en panna på spisen
2. när mjölken är varm, lägger du i någon sked kakao (beroende på hur mycket chokladsmak du vill ha)
3. vispa runt med en visp eller trägaffel (eller liknande) och tillsätt någon nypa socker (om önskat).
4. häll upp i din finaste kopp och njut!
 
jag valde själv att inte ha något socker i min varm choklad och den är minst lika god ändå. jag äter också några klyftor av röda, mustiga äpplen och saftiga, uppfriskande apelsinhalvor, en mycket god kvällsfika om jag får säga det.
 
brukar ni också kvällsfika?

water for elephants

del 1. häromdagen såg jag en riktigt bra film som hetter just water for elephants. här har ni några fina bilder från filmens första del, om du inte sett filmen eller läst boken så rekomenderar jag den verkligen till dig. älskar verkligen det gamla, färgerna och hela cirkus grejen som en stor del av filmen bygger på! 
 
 
 
 
 
 
"På en cirkus någonstans i 30-talets USA (under depressionen) hittar Jacob ett nytt liv efter att hans föräldrar dödats i en olycka. Där finner han också kärleken i cirkusens stjärna Marlena men för att kunna vara tillsammans måste de bryta sig loss från det enda liv de känner till." 
handling lånad från cdon.com. 

lunes, monday, måndag

och så var det måndag igen, dagen har varit som alla andra måndagar. en dag där man vaknar alldeles för sent, stressar upp, hinner knappt äta frukost innan man sminkar bort den värsta tröttheten och pallrar sig iväg till bussen som man med nöd och näppe hinner med. en dag där man hasar fötterna framför sig, gör sitt bästa för att inte somna och trycker ur sig några meningar för att inte vara helt osocial. måndagar är inte ju knappast veckans bästa dag, men nu är den tack och lov snart över! 
 
idag har jag gått klädd såhär. en ny supermysig och varm tröja som behövs när minusgraderna hänger i luften och ett par svarta jeans. den stickande skönheten är från monki och byxorna från pieces.
 
en liten detalj av den fina stickningen, en perfekt lagom stor och lagom varm och lagom mysig och lagom allt tröja att bära en måndag som denna, en måndag när snöflingor dalar ner och piskar en i ansiktet så att sminket rinner, åh vad härligt med snö...
 
mitt mellanmål vid sidan om fysik-boken som hade några problem som denne ville ha hjälp att lösa. kände mig lagom hjälpsam idag och löste därför några problem med rörelsemängd och impuls.
 
kramis

vackra dofter av vanilj

häromdagen var jag iväg och kollade på diverse nya saker till mitt rum, bland annat en ny säng, kuddar, lampor och matta. efter fem timmar vandrandes fram och tillbaka, testning av sängar, färgkombinationer kände jag mig lagom trött och värd en liten belöning, min belöning blev ett mycket fint doftljus!
 
och här har ni min senaste förälskelse inom doftljus. det har en klar och fin låga och doftar alldeles ljuvligt! skönheten blev min för endast 19 riksdaler på möbelvaruhuset mio. 
 
ljuset kommer från Talent Fareast, som ni ser på bilden och har den alldeles ljuvliga doften av vanilj! jag brukar sitta och bara lukta på det ibland bara för att vanilj är en sån himla god doft, och ja jag är normal... eller
 
jag älskar också den neutrala men väldigt fina färgen som själva stearinet har, superfint och passar jättebra på mitt rum. imed att den kostade så pass lite och ändå är så himla bra och luktar underbart så ger jag det fyra av fem stjärnfall. tror absolut att jag kommer köpa fler liknande doftljus, hurra för doftljus alltså!
 

senaste dagarna

söndag, min absolut favoritdag (host), gillar inte söndagar så mycket men försöker alltid göra de så bra de bara kan bli ändå. idag till exempel ska jag vara hemma och ta det lugnt för att förebereda mig inför en ny vecka. för att visa lite vad jag gjort de senaste dagarna har ni här några vykort från min fredag och min helg: 
 
i fredags när vi fikade på nyttigt vis! det bjöds på annanas, müsli (pauluns granola), yoghurt, te, frukt-jucie, vindruvor, äpplen, kesella och en gott sällskap. tänkte att det där med att fika nyttigt går minst lika bra som onyttigt ju!
 
lördagens efterrätt när jag sov över med två fina vänner blev såklart fruktsallad! en massa frukt, grädde och jordgubbar och vi hade en perfekt fruktsallad, himla gott och nyttigt det där.
 
några riktigt mysiga och fina ljus som tändes och åh vilken mysfaktor de skapade!
 
frukosten dagen efter. nybakta brödbullar, ost, olika sorters marmelad, två sorters skinka, philadelphia, bravo och godmorgon-juice samt en kopp av hemmagjord chai-latte! det var himla gott det. 
 
och ja, jag gillar att fotografera mat och äta mat, så därför bestod min helg av att äta gott och såklart... nyttigt!! 

ett gammalt klädval

då min kategori med klädval ekat tom ett tag, mestadels på grund av mörkret tyvärr, så får ni här ett gammalt klädval från den tiden då jag vandrade runt på julmarknad med min familj, jag hade höga förväntningar inför julen och var så pepp på det mesta. 
 
såhär såg jag ut då. min svarta tröja är från veromoda, bara en vanlig basic, den blå-prickiga kjolen (som jag förövrigt älskar) har jag bytat till mig av min bästavän! (vi hade en klädbytardag, himla mysigt). min vita strumpbyxor är så gamla att jag inte vet var de är från tyvärr.
 
kjolen på närmare håll, ellerhur är den himla himla fin? kommer garanterat använda denna mer i vår nu när alla färger ska välkomna de varmare tiderna, längtar verkligen till vår, sol och ljusare tider! 
 
det var också vid denna tiden som mitt hår växte jättemycket och var väldigt långt för att vara mig, vilket känns toppen eftersom jag bara vill ha längre hår!! och här har ni hela klädvalet en gång till. vad tycker ni? 

så himla himla himla glad!!

i år kommer min dröm att gå i uppfyllelse, jag är så himlans glad, kommer kunna leva på detta riktigt riktigt länge! åh vill bara glädjeskutta bara av tanken. 2014 är året jag kommer att se finaste håkan hellström för första gången! fattar ni??? det känns så himla overkligt och sjukt men samtidigt så underbart och himla roligt! jag kommer att se honom i göteborg den 7 juni och under samma helg besöka göteborg med två fina vänner, längtar så gaaalet mycket!!
 
en bild på min fina fina biljett som hämtades ut för några dagar sedan, lördag den 7 juni 2013 klockan 18.00.. åh! längtar så mycket att jag sprängs, det kommer vara så himla fint och himla bra, svär på att jag kommer gråta.. älskar håkans texter - så fruktansvärt vackra och underbara. <3
 
ovan ser ni en mycket mycket glad emma då hon till och med ler med hela rälsen, himla snyggt det där (host, host). är bara så himla lycklig över att jag ska se håkan om exakt.. 148 dagar! 
 
känner att orden himla, fint, åh överkonsumerades i detta inlägg, hoppas ni har överseende med min glädje, hihi. 
kommer jag träffa några av er fina där? 
 
 

dagen ur min mobilkamera

idag var min första dag tillbaka i skolan, det kändes väl sådär, det enda positiva är att man kommer tillbaka till alla rutiner igen. så jag tänkte ljusa upp denna tråkiga dagen så bestämde mig för att föreviga min dag genom linsen på min mobilkamera:
 
när jag gick till bussen imorse var det så himla mörkt och tråkigt, det låg verkligen i luften att det var första dagen tillbaka i skolan (haha), men det var ändå lite mysigt med sådant mörker - ibland kan det ju vara riktigt skönt när det är mörkt. och sen en random bild på ett fint trappräcke när jag pallarade mig upp till fjärde våningen för en svenk lektion! 
 
dagens klädval i två bilder. första bilden: en trött och överseriös emma med extra kaosigt hår samt en typikal toalett bild. idag hade jag på mig min nya skjorta från zara med renar på, så himla fin är den, älskar verkligen den, min finaste skjorta utan tvekan! jag hade svart kjol och mörkröda strumpbyxor till som dock inte syns på bilden till höger, då jag var smart nog att göra den svartvit...
 
vi fick välja böcker att läsa på lektionen idag och jag valde nittonhundraåttiofyra eller nitton åttiofyra. det är en sann klassiker och en bok man borde läsa innan man dör har jag hört av många, så det ska bli spännande att läsa den. till vänster ser ni glas med bubbelvatten som jag drack efter min sköna joggingrunda ikväll, vatten är alltid bra efter träning ju.
 
det var min dag, min åttonde januari. hoppas eran dag varit bra trots att det kanske var den första skoldagen för er också?

pussen

mysfaktorn är hög!

jag sitter nu på min mysiga säng, med datorn i knät och har ett lavendel-doftande ljus brevid mig. ur mina högtalar strömmar håkans låt: gårdakvarnar och skit. min ljusslinga är tänd och på mina fötter har jag mina finaste mysskor. 
 
mitt fina doftljus, tack för det mina fina vän vilma♥ 
 
och här har ni ett fotografi på mina mysskor/strumpor/inneskor eller vad man ska kalla de. älskar den söta rosetten på sidan och mönstret i det gråa tyget, himla fina är de tycker jag!
 

om diverse fina saker

matriell lycka, eller snarare matriell glädje kan ibland vara fantastiskt, men spelar egentligen inte så stor roll om man jämför det matriella med den verkliga, lycka, att vara lycklig. i alla fall så samlade jag ihop en del små finare saker från mitt rum, några nya och några gamla. 
 
ett noll. 10. tio. 5+5 fina saker har jag samlat på mig, då är även mina ljusstakar inräknade och mitt lakan för såklart är de lika fina saker som de andra sakerna. 
 
och dessa tio sakerna är min kalender, vit ljusstacke från iittala, två nya fina nagellack, rosa band, fick-spegel, doftljus med doft av lavendel (underbart), victoria-secret mist, blå-blommigt lakan och ett halsband.
 
detta fina halsbandet är väldigt bra och väldigt fint tack vare:
- färgen är underbar, turkost, ljus och vårig färg.
- det passar alldeles perfekt till en vit skjorta. 
- jag fick det av min fina kusin. 
- sen är det himla fint också, ju. 
 
två nya fina nagellack som fyndades på rean för sjuttio riksdaler blev båda två mina. en är ljusrosa, lite sötare som man kan använd framåt våren och matcha med blommiga mönster, eller söta kragar. den andra är orange och passar bäst på hösten till mörkgrönt eller stickat, men minst lika bra passar det på vintern. två kap!
 
min nyaste victoria secret mist, hello darling och hej älskling säger jag verkligen till den. den doftar ljuvligt av ljusa nektariner och pelargon, denna kommer användas flitigt under våren kan jag garantera. 
 
puss

österrike 2013/2014

en stor del av mitt jullov spenderades som sagt i österrike, wagrain. jag åkte slalom, åt gott, fikade, drack varm choklad, kollade på filmer, spelade ett och annat parti kort och såkart knäppte jag av en hejdundrandes massa fotografier. tänkte visa er de i lite omgångar, eftersom fotografimöjligheterna var stora och många så här har ni:
 
del nummer 1.

alla utsikter under denna resan har varit helt fantastiska. från den högsta toppen (1850 m om jag inte minns fel) var en del av utsikten som ni ser ovan. och vädret, vilket tur vi hade! sol alla dagar utom två, riktig tur om jag får säga det.
 
skidglasögonen åkte på och sedan var det bara att åka ner för backen. den härligaste känslan med att åka skidor tycker jag är när man åker ner för en nypistad backe och det är helt tyst - det enda ljudet man hör är när man svänger så trycker skidorna till snön: åh vad härligt, längtar tillbaka när jag tänker på det.
 
uppe på toppen singlade fina men ack så små snöflingor ner, de gnistrade som vilka stjänor som helst i solen sken, himla vackert. försökte fånga det på bild och det gick väl sådär, man ser i alla fall lite på bilden!
 
så vackert, en litet, finfint kapell fanns också på toppen. det är så himla gulligt och pittoreskt! min vecka bestod av massa fint, härligt och vackert, kyla och värme, skratt, bad och mat. 
 
ph: av mig.
vad hittade ni fina på under lovet? 
 
 

om frånvaro, årets sista dagar & en fin låt

under tjugohundratrettons sista dagar och tjugohundrafjortons första har jag lyst med min frånvaro här. min blogg, min dagbok, min samling av fina saker, mina texter, mina fotografier och tankar, jag har saknat dig. och nu är det verkligen dags att ta tag i det och för känner mig mycket bättre när jag får utlopp för min kreativitet med bild och text här, i min egen stjärnbildade maskin, min maskin som bildar stjärnor - min supernova.
 
min dator, en ständig följeslagare och min hjälp på vägen. använder denna hur mycket som helst vilket känns bra efter att samlat ihop varenda krona till min favoritsak! mitt nya påslakan skymtar ni också på bilden, tycker det är allt fint det. 
 
jag har lyssnat lite på håkan, lite till på håkan och ännu mera på håkan. kommer in i sådanna perioder då jag bara lyssnar på honom, alldeles underbart. en bra låt jag gillar extra mycket för tillfället är tro och tvivel. <3
 
sedan har jag varit och åkt slalom i österrikes, wagrains vacka backar. utsikterna och fotografi-möjligheterna har varit sagolika och kan inte vänta med att visa er fler bilder. 
 
andra anteckningar:
ღ jag har börjat läsa en bok, som är superbra och som jag knappt kan lägga ifrån mig. brukar tyvärr inte ta mig tiden bland allt plugg och när vardagen är full gång igen att läsa, men nu är jag så fast. hade nästanpå glömt hur mycket jag gillar att läsa. och justdet, min bok heter water for elephants.
 
ღ ännu ett år är avslutat och jag har nyårslöften och förhoppningar på detta året som jag förväntar mig att uppfylla, är riktigt pepp på ett nytt år och vad som väntar.
 
ღ kanske kanske kommer en av mina drömmar gå i uppfyllelse detta året, ni får veta vad när allt är spikat.
 
ღ jag har fyndat, fyndat och fyndat mera på mellandagsrean och snart, snart ska ni få se allt. 
 
många kramar

► S U P E R N O V A